
Hej!
Jag heter Marina Swed-Roddis och arbetar som speciallärare i Kristinestad. Till min familj hör min man Mike som kommer från Brighton och tre vuxna barn.
Jag blev färdig förskollärare 1984 från Lärarhögskolan i Stockholm. Parallellt med mitt arbete som förskollärare i Stockholm fortsatte jag att studera pedagogik och psykologi vid Uppsala universitet och Stockholms universitet. Läste några kurser om inlärningssvårigheter och blev nyfiken på ämnet. Vid Umeå universitet kunde man studera och fördjupa sig i ämnet läs- och skrivsvårigheter och jag anmälde mig till en kurs där. Kursansvariga var Ingvar Lundberg, Margit Torneus och Ingrid Häggström. Detta var några år innan de gav ut Bornholmsmaterialet. Kursen väckte definitivt mitt intresse för specialpedagogik och att få lyssna till dessa fantastiska pedagoger gjorde att jag bestämde mig för att fortsätta studera till speciallärare.
Under åren i Stockholm hade jag möjlighet att vara tjänstledig för att arbeta på en privat skola i Stamford, Connecticut i USA. Eleverna var 6-8 år gamla och i skolan lärde jag mig betydelsen av att använda konkreta material främst i matematikundervisningen. Den erfarenhet jag fick under det läsåret har jag burit med mig under alla år som lärare.
Hösten 1990 började jag studera till speciallärare vid ÅA Österbottens högskola som de hette på den tiden. Först var jag tvungen att läsa kompletterande klasslärarstudier för att sen kunna fortsätta på speciallärarlinjen. Från den tiden minns jag mest hur roligt vi hade det fast det var tungt att studera samtidigt som jag arbetade. Kursdeltagarna hade alla lång erfarenhet av läraryrket och kreativiteten blomstrade minsann när uppgifter skulle göras. Alla bjöd på sig och diskussionerna var livliga.
Hösten 1992 började jag som speciallärare i Kristinestads högstadieskola. Mitt första arbetsutrymme var ett litet materialrum som inreddes till specialundervisningen. Jag undervisade främst smågrupper i finska och modersmål. Under de första åren hade jag två elever som följde anpassad läroplan som de hette på den tiden. Antalet elever i behov av individuella mål har stadigt ökat från den tiden. I dag har jag ett mycket stort och välutrustat klassrum (där tekniken tidvis strular).
Speciallärarens arbetstid och arbetsbild måste förnyas för att stämma överens med det arbete vi gör i dag.
Under hela min arbetskarriär har jag varit en aktiv studerande och fortbildat mig. Möjligheterna till fortbildning via Öppna högskolan och CLL har alltid varit goda här i Österbotten. Jag har nött ut många däck på riksväg 8 genom åren. Förutom fortbildning är samarbete med kollegor givande och värdefullt. Vi har tidvis haft träffar för speciallärare som arbetar på högstadier där vi delat med oss av tips och idéer. För mig har det varit en viktig inspirationskälla eftersom jag är ensam svenskspråkig speciallärare på högstadiet i vår kommun.
2010 fick jag ett erbjudande att arbeta som speciallärare i en finsk skola i vår kommun och den utmaningen antog jag. Under två läsår arbetade jag som speciallärare i klass 1-6 och i förskolan. Numera är jag tillbaka på min tjänst i högstadiet men arbetar fortfarande en dag i veckan i en finsk åk 1-6 skola. Att arbeta över kommun- och språkgränser ger extra krydda åt lärararbetet. Nu har jag förmånen att arbeta med elever från förskolan upp till gymnasiet.
Jag anser att det är viktigt att nybörjarundervisningen får tillräckligt med resurser för att eleven ska komma igång med sin läs- och skrivfärdighet och att de får rutiner för skolarbetet. I de högre årskurserna behöver fler elever än tidigare läxläsningshjälp och specialundervisning i läsämnen. De behöver också stöd för att tro på sig själva och hitta motivationen och orken att läsa och studera.
I vår skola strävar vi till att alla elever som behöver få göra sina prov muntligt också ges möjlighet till det. I mån av tid gör vi lättlästa material som komplement till lärobokstexterna. Ordförståelsen är svag hos många elever idag och de orkar inte koncentrera sig på längre sammanhängande texter. Förr använde många elever inläst material som stöd men i dag tycker många elever att det är för många svåra ord och att de behöver få läsa en lättläst text för att kunna ta till sig stoffet inför ett prov.
Lärararbetet har ändrats mycket under mina 24 år som speciallärare. I början av min karriär var möten inte så många och jag kunde ägna mera tid åt undervisningen. I dag består min vecka av flera möten med kolleger, föräldrar, elevvårdspersonal m.m. Jag har arbetat som koordinator för specialundervisningen under tiden som trestegsstödet utarbetades och nu senast den nya läroplanen. Förnyelsearbetet medför extra arbete utanför den ordinarie arbetstiden i form av kurser, möten och skrivarbete.
Min åsikt är att trestegsstödet är ett steg i rätt riktning mot inkludering. Jag ser det som en naturlig sak att alla elever oavsett inlärningsförutsättningar får gå i sin närskola. Planerna vi uppgör ser jag också som en pedagogiskt bra sak. Det tvingar oss att sätta oss ned och fundera på hur vi ska ordna undervisningen för eleverna. Däremot anser jag att speciallärarens arbetstid och arbetsbild också måste förnyas för att stämma överens med det arbete vi gör i dag. Vi använder mycket mera tid för möten, ifyllande av planer, skrivande av utlåtande o. dyl. i dag än förr. Inkluderingen fungerar endast om man har tillräckliga resurser för att ordna flexibla grupper inom undervisningen samt att det finns medel för fortbildning av personal.
I Kristinestad har vi förmånen att fortbilda oss med hjälp av pengar från Kunnig. Denna höst har bland annat Anna Tebelius Bodin och Anki Risberg (Logosprogrammet) inspirerat mig i mitt arbete. I vårt vardagliga arbete här i Kristinestad ser vi speciallärare en ökning av språkliga svårigheter hos nybörjarna. I höst har vi inlett ett samarbete med Folkhälsan, som utbildat oss speciallärare till ”fhilleguider”. Fhillematerialet har som mål att ge förskolebarnet en god skolstart. Det är ett mångsidigt och inspirerande material.
För att orka med vårt krävande arbete behöver vi också ta hand om oss själva och stöda och stötta varandra. Jag önskar alla kolleger en god fortsättning på läsåret!
Text Marina Swed-Roddis
Foto Gun Nordström
Skribenten blev vald till årets speciallärare 2016 av Ssf.