
Lär ut färdigheter!
Utbildningsstyrelsen beslöt om för-, grund- och påbyggnadsutbildningens läroplansgrunder strax före julen. Nu kan man i kommunerna börja fördjupa sig i uppgörandet av den lokala läroplanen så att den följs från inledningen av höstterminen 2016. Grunderna förutsätter en utökning av elevernas delaktighet och lärarnas samarbete både i planeringen och genomförandet av undervisningen. Det här innebär en stor möjlighet för specialundervisningen. Det fungerar naturligt att med gemensamma sysselsättningar och aktiva arbetssätt ta elevrnas personlighet och inlärningsförmåga i beaktande.
Den mångsidiga inlärningens olika delområden siktar på att behärska färdigheter som behövs i framtiden. Inom specialundervisningen har lärandet av färdigheter redan länge varit en prioritet. Grundfärdigheterna till heders – utan dem kommer inte ungdomar in på fortbildningar och via dessa in i arbetslivet. Färdigheter i informationsteknik och i konsten att lära sig, studieteknik, kommer på god andra plats. När elektroniska verktyg och material väller in i skolan är det bra att komma ihåg att inlärning föutsätter kommunikation. Att i verkligheten möta barn och unga i ett lärar-elevförhållande och elevernas samarbete sinsemellan är trots allt utgångspunkten för all inlärning.
I arbetet med den lokala läroplanen gäller det att vara noggrann så man inte höjer kravnivån över den statliga normen. Man bör akta sig för att öka på teoretiska studier och detaljkunskap. Lärandets glädje borde synas i läroplanen. Redan i början av min lärarkarriär konstaterade jag att mitt viktigaste mål är att barnet gärna kommer till skolan och att hen lär sig läsa böcker. Dessa målsättningar anser jag fortfarande vara aktuella och ge grunden för livslångt lärande.
Det är en besvikelse att arbetet med gymnasiets läroplan krympte till bara en uppdatering av den nuvarande läroplanen. Så blev det pga. tidsbrist. Den nya läroplanen är avsedd att tas i bruk redan nästa år och därför hinner man inte göra upp nya grunder för läroplanen. Att specialundervisningen fattas i grunderna för gymnasiets läroplan har oroat oss redan länge. Tillsammans med OAJ strävar vi efter att påverka så att uppdateringen skulle innefatta även specialundervisning som en norm i gymnasiet – i praktiken jobbar ju redan många speciallärare i gymnasiet.
”På studiedagarna i Björneborg har vi alla en möjlighet att höra och fråga om utbildningspolitik av undervisnings- och kommunikationsministern.”
Vi lever i en valvår. Betydelsen av utbildning kan aldrig lyftas fram för mycket! På studiedagarna i Björneborg har vi alla en möjlighet att höra och fråga om utbildningspolitik av undervisnings- och kommunikationsministern. Den chansen bör inte lämnas oanvänd!
Vi ses i Björneborg!
Päivi Juntti
ordförande
Översättning
Benita Rännäri