Tid att tacka

Tid att tacka

Läsårets arbete är gjort. Till utvärdering hör tacksamhet och positivism. I såväl små som stora människor ryms det mycket beröm- den positiva feedbackens kraft är stor. Tacka alltså eleven, kollegan, förmannen, det goda teamet och även dig själv för det utförda arbetet. Att utvärdera sitt eget arbete är lika viktigt som att utvärdera elevarbete. När ett gott arbete är slutfört är det tid för ett välförtjänt lov.

På studiedagarna i Björneborg berättade undervisningsminister Krista Kiuru om förstelärarutbildningen som hon planerar. Enligt henne finns det i framtiden i varje skola en förstelärare som koordinerar och handleder lärarnas arbete. Utbildningen skulle inledas redan detta år. En lärarförman i ett sakkunnigkollektiv känns för mig som en främmande tanke! Varje lärare är utvecklare av sitt eget arbete- att utveckla skolan och och sin egen professionalitet är på vars och ens eget ansvar och en hederssak.

Den finländska läraren känner sig uppskattad. Vi har ett självständigt arbete vars kvalitet man litar på.

I Finland är också lärarutbildningen av hög kvalitet- nästan alla lärare är magistrar, speciallärarna har ett starkt specialpedagogiskt kunnande. Lärarutbildningen förnyades t.ex. i Danmark för två år sedan. Där är lärarutbildningen en lägre högskoleutbildning på fyra år. I utbildningen ingår 10 studiepoäng specialpedagogik- någon annan speciallärarutbildning finns inte. Specialpedagogisk konsultation och handledning förverkligas via en VISO- central som lyder under socialstyrelsen. Där får man råd om till vilka sakkunniga skolor, lärare och vårdnadshavare kan vända sig när de behöver särskilt stöd och mångprofessionellt kunnande. I Finland kan vi vara stolta över vår expertis och förverkligandet av det tidiga och omedelbara stöd som eleven behöver.

Skoldagens struktur har också lyfts fram denna vår. Arbetsgruppen Framtidens grundskola föreslår att skoldagen borde börja kl. 9 och i utredningen Inspirerande skoldag som Lea Pulkkinen förverkligat på uppdrag av Undervisnings- och Kulturministeriet, föreslår man klubbverksamhet under skoldagen och en förlängning av denna. Enligt dessa förslag skulle eleverna vara i skolan från nio till ca kl. 17. En lång dag och därtill säkert ännu hemuppgifter till kvällen! Att förändra skoldagens struktur förutsätter så vitt jag kan se även en förändring av lärarnas arbetsvillkor och lönegrunderna, men i dagens ekonomiska läge finns inte beredskap för detta. Förslaget väcker många frågor: vem ansvarar för de klubbar som hålls mitt under dagen, vad gör de elever som inte vill delta i klubbar, var hittar man lämpliga utrymmen för all verksamhet, har läraren obligatoriska håltimmar mitt under dagen eller åläggs man att under tiden t.ex. planera eller i övrigt utveckla skolan… Att utöka den frivilliga klubbverksamheten efter skolan anser jag vara en tanke som kan understödas. På så sätt skulle man locka många barn och unga till goda hobbyer eller sysselsättningar!

Päivi Juntti
ordförande

Översättning
Benita Rännäri

Publikationerna Framtidens grundskola
och Inspirerande skoldag hittas på
adressen www.minedu.fi/

Tykkää ja jaa