Var är din styrkeplats?

Var är din styrkeplats?

Det är lätt att andas i skogen- att lyssna på sig själv och den omgivande tystnaden, naturens ljud. Skogen är min styrkeplats. Där samlar jag kraft och så här på hösten också vitaminer att njuta av under vintern. När man rör sig tyst och med öppna ögon i naturen får man se och uppleva otroligt mycket. Jag tror att många känner på samma sätt. Kunde styrkeplatsen för barn och unga i skolan vara hos specialläraren? En trygg omgivning där man får stöd och vägledning efter egna behov och blir hörd på riktigt – det vore verkligt särskilt stöd!

Kan du begränsa ditt eget arbete? Koncentrerar du dig på basuppgiften?

Kan du begränsa ditt eget arbete? Koncentrerar du dig på basuppgiften? Dessa frågor lönar det sig att ställa sig själv och sedan lägga upp arbetet i proportion till sina egna krafter och enligt givna resurser. OAJ väcker oss med kampanjen ”Någon ordning” ( se tidningen Läraren 20.8 2015, översättarens anmärkning) att koncentrera oss på det väsentliga. Se videon på OAJ:s medlemssidor!

Lika viktigt som vars och ens eget orkande är arbetsgemenskapens välmående. Nyckelpersonen i detta sammanhang är skolans rektor. Om ledarskapet baserar sig på ömsesidigt förtroende, gemensamma målsättningar och värderingar, ett erkännande av de underlydandes expertis och styrkor och en öppen diskussion om genomförandet av det gemensamma arbetet, finns det goda förutsättningar för arbetsgemenskapen att fungera. Om lärarna förmår göra gemensamt arbete får också eleverna den bästa möjliga undervisningen. Hur vuxengemenskapen fungerar eller inte fungerar avspeglar sig alltid också på det arbete man gör med eleverna.

Den fortsatta ekonomiska tillstramningen utgör ett eget tillägg i skolans vardag. På grund av minskade resurser blir det allt viktigare att sköta om det egna och det gemensamma orkandet. Låt oss ta hand om oss själva och varandra!

Päivi Juntti
ordförande

Översättning Benita Rännäri

Tykkää ja jaa