
Härligt – jobbet börjar!
Innebär hösten för dig en ny början eller tvånget att återvända till jobbet? Föreställningar och eget tänkande har stor inverkan på hur vi agerar i vardagen. Jag önskar att flera kunde tänka på det kommande läsåret som en ny början som utmärks av arbetsglädje och av att hitta sina egna och elevernas starka sidor. Jag skulle vilja ge varje barn en chans till en ny start fast det senaste läsåret många gånger skulle ha varit en grå och kämpig väg att vandra.
Att börja någonting innebär alltid att ställa upp mål.
Att börja någonting innebär alltid att ställa upp mål. En pärla i den nya läroplanen är individualisering och målinriktning. Vi måste handleda barn och unga i att ställa upp egna mål som man förbinder sig att försöka uppnå. De ska vara konkreta och realistiska- med detta kan vi som är proffs säkert vägleda våra elever. Tidspannet ska vara sådant att eleven tillräckligt snabbt kan utvärdera sina framsteg och igen sätta upp nya mål. Vi vuxna måste också ärligt stanna upp för att reflektera över vad vi koncentrerar oss på och vilka mål vi ställer upp för oss själva och våra elever. Det är elevens rättighet att på förhand veta vilka saker vi bedömer och hur allt som görs i skolan inverkar på slutbedömningen.
Under den kommande hösten kommer det att föras förhandlingar om arbets- och kollektivavtalet. OAJ övervakar våra intressen. Förbundsordförande Olli Luukkainen inledde diskussionen om löneförhöjningar på fullmäktiges vårmöte med att konstatera att ingen med en magisterexamen borde ha en lön under 3000 euro. Många unga speciallärare hör till denna grupp. Vi följer alltså förhandlingarna med intresse.
Förbundsstyrelsen har å sin sida ställt upp målsättningar som getts vidare till OAJ:s förhandlare. Våra målsättningar är följande:
- En specialklasslärare borde få klassföreståndarersättning.
- Speciallärares löne- och arbetstidsgrund som baserar sig på usk borde ändras så att den motsvarar en förnyad arbetsbild.
- Gymnasiets speciallärares behörighet, lön och arbetstid borde definieras.
- En tjänsteinnehavare som har tjänst som speciallärare med övertimmar i grundskolan eller gymnasiets allmänundervisning borde få ersättning enligt sitt eget tjänsteavtal.
- För att trygga elevens tillräckliga stöd och stöd i rätt tid måste man definiera en elevbaserad specialundervisningsresurs och undervisningsanordnaren måste garantera eleven tillräcklig undervisning av en behörig speciallärare.
- Usk för lärare i förberedande grundundervisning för invandrare måste förenhetligas.
Riktigt vacker och positiv höst till alla. Ta som princip att ”berömma en vän om dagen, i bästa fall två” så åstadkommer du mycket bra i din arbetsgemenskap!
Päivi Juntti
ordförande
Översättning Benita Rännäri