Förändring + aktivt samarbete = möjlighet

Förändring + aktivt samarbete = möjlighet

Vi som arbetar med specialpedagogik ska nu upp till bevis! Förbundet har under det gångna året lämnat in tre utlåtanden om lagändringarna beträffande stödet för lärandet, och det enbart gällande den grundläggande utbildningen. Arbetet pågår ännu med att påverka läroplanen och tillämpningen av lagen i praktiken. Det är en stor ära att vi blir hörda! 

Det arbete som pågår i alla kommuner och i alla skolor påverkar också hur stödet kommer att utformas. Det kommer delvis att bero på oss specialpedagoger, på vår kompetens och våra möjligheter att påverka, hur det grupp- och elevspecifika stödet tar form inom den grundläggande utbildningen under de närmaste åren. Vi behöver trygga kunskapsnivån och förebygga att någon faller emellan.
Lyssnar man på speciallärarna i er kommun? Finns det en aktiv dialog mellan dem som gör upp läroplanen lokalt och lärarna på fältet? Har speciallärare en kanal för att påverka det politiska beslutsfattandet? Beviljar din kommun resurser till gruppspecifikt, förebyggande stöd inom den grundläggande utbildningen i enlighet med koefficienten 0,122? Hur framskrider förändringen på andra stadiet?

Lyssnar man på speciallärarna i er kommun?

I läroplansreformen betonas den roll som alla anställda i skolorna har för att verkställa en inkluderande verksamhetskultur. Likaså poängteras vikten av samarbete mellan personalen vid själva genomförandet av stödet. “Stödet” är inte en magisk varelse eller ett trollspö som uppenbarar sig i klassen, utan det är inbyggt i det vardagliga bemötandet och i rutinerna. Varje enskild elev och anställd i en skola och läroanstalt påverkar om ett barn känner sig som en del av gemenskapen och uppskattas så som det är.

Har man i din skola någon diskussion om personalens människosyn och syn på lärande? Hur är det med värderingarna – hör respekt för mångfald till de gemensamma värderingarna? Har man alls reagerat på den oro som klass- och ämneslärarna visat för den arbetsbelastning och det kompetensbehov som följer med inkluderingen? Finns det en plan för hur specialklassernas elever kan integreras framgångsrikt utifrån deras egna styrkor? Är elever i specialklass enbart specialklasslärarens elever eller fostrar man dem tillsammans på ett äkta sätt? Har man kommit överens om att vår skola är allas skola?

Det är bra att börja planera det gruppspecifika, förebyggande stödet redan nu. Storleken på undervisningsgrupperna för den kommande hösten kommer att fastslås inom kort och det kommer att avgöras vilka tjänster som öppnas till hösten. Nu är det dags att besluta om man ska satsa på samundervisning, öka antalet speciallärare på deltid och öka handledarresursen. En kommun utarbetar en blankett för planering av gruppspecifika stödformer för varje undervisningsgrupp och följer upp hur det gruppspecifika stödet förverkligas. I en skola har man gått in för att identifiera hur den egna verksamhetskulturen behöver utvecklas.

Även vårt förbunds verksamhetskultur utvecklar vi tillsammans. Varje medlem, styrelseledamot och ordförande i varenda medlemsförening bidrar på sitt sätt till förbundet. Så tack till dig, för att du läser detta nummer som är det första av vår nya chefredaktör samt den första tidningen under min period som ordförande. Tack även till dig som “drar ditt strå till stacken” i din förenings styrelse. Och tack till dig, som tipsar dina kollegor om de kommande studiedagarna/opintopäivät! Jag vet att tiden är begränsad. Därför uppskattar jag varje löfte om att koka kaffe till ett gemensamt evenemang, att boka biljetter till en teaterkväll, att bjuda in till ett besök på den egna arbetsplatsen och att uppdatera medlemmarnas e-postlista. Tack!

Själv är jag väldigt stolt över vårt förbunds tvåspråkighet. Stort tack på förhand till Svenskfinlands specialpedagogiska förening för ert engagemang i organiseringen av våra gemensamma studiedagar!

Vi skapar tillsammans en skola för alla, liksom vi också formar vårt förbund tillsammans. 

Vi ses på studiedagarna – hela flocken samlad, eli koko lauma koossa!

Miia Immonen, ordförande

Anne Uppgård översättning

Miia Immonen är ordförande för Finlands specialpedagogiska förbund och speciallärare.

Tykkää ja jaa