
Erityisopettajan ja erityisluokanopettajan työnkuva
Anne Turunen kysyi toukokuussa 2016 Erkkamaikat –facebook ryhmässä, miten jäsenet erittelisivät laaja-alaisen erityisopettajan ja erityisluokanopettajan työkuvan.
Facebook-sivustoon tulvi kahden päivän aikana hurjasti vastauksia. Kommentteja lukiessa yksinkertaisempikin ymmärtää, että kenttä on sekaisin ja tulkinnat vaihtelevat kunnittain. Työajoissa on räikeä epäkohta.
”Erittäin ajankohtainen ja mielenkiintoinen kysymys. Integraation hengessä pienluokkia ei enää monin paikoin ole. Oppilaat integroituvat vahvalla tuella yleisopetukseen. Sama opettaja hoitaa sekä elo:n että ela:n tehtävät. Oaj ja sel sorvaavat toimenkuvia. Sama vko-tuntimääräopetusvelvollisuus olisi kai kohtuullisinta nykypäivänä.”
”Olen miettinyt tätä kysymystä paljon, sillä itse työskentelen mallissa, jossa erityisluokat on yhtä lukuunottamatta purettu. Yhtenäiskoulussamme siis 5/6 erityisopettajasta työskentelee vailla omaa luokkaa. Osa on elon, osa elan viroissa. Etenkin yläkoulun puolella on vaikea tehdä linjanvetoa siihen, miten elon ja elan työnkuvat eroaisivat toisistaan eikä käytännössä eroa ole, paitsi opetusvelvollisuudessa.”
”Opetusvelvollisuus pitäisi ehdottomasti yhdenmukaistaa! Se on epäkohta, sillä työn vaatimukset laaja-alaisella on vähintään samat kuin erityisluokassa. Lisäksi muiden opettajien konsultaatio teettää valtavasti lisätyötä nykyisin nimenomaan laaja-alaiselle, esim. Pedagogisissa asiakirjoissa ym. ohjeistaminen.”
”Joo, tuntuu näitä lukiessa, että kirjavuutta on paljon! On kyllä törkeätä, jos tekee koko ajan työtä pienryhmän kanssa, mutta saa palkan ELA:n opetusvelvollisuuden mukaisesti.”
Erityisopettajan ja erityisluokanopettajien työnkuvat ovat kokeneet murroksen erityisopetuksen strategian ja perusopetuslain päivittyessä oppimisen ja koulunkäynnin tuen osalta. Kun kunnissa toimitaan normien mukaisesti ja tukea tarvitsevat oppilaat opetetaan useimmiten muun opetuksen yhteydessä, erityiskoulujen ja –luokkien määrä laskee. Työnkuvat ovat limittyneet. Onko opettajankoulutus ollut hereillä, entä kunnat ja erityispedagogit?
Erityispedagogien työnkuvaa ja kelpoisuuksia on linjattu OAJ:n ja Opetushallituksen suunnasta. Lisäksi opetusvelvollisuustyöaikaa on puntaroitu OAJ:n ja Kuntatyönantajan kesken jo pitkän aikaa. OAJ:n uutissivustoilta löytyy aiheesta uunituoreet kymmenen kysymystä ja vastausta ”Mikä ihmeen vuosityöaikakokeilu?”
”OAJ:n linjauksen mukaan erityisopettaja vastaa yleisen ja tehostetun oppilaista ja työssä painottuu ennaltaehkäisevyys. Linjauksessa sanotaan, että erityistä tukea tarvitsevaa oppilasta on kelpoinen opettamaan erityisluokanopettajan koulutuksen omaava. Tätä tuskin kovinkaan menestyksekkäästi kunnissa noudatetaan.”
Terveiset OAJ:n kevätvaltuustosta. Otin asian esille tänä aamuna, pyynnöstänne. OAJ:n neuvotteluvaltaa käyttävät lupasivat jatkaa ohjeistusten yhdenmukaistamista OPH:n ja OAJ:n kesken sekä ohjeistaa omalta osaltaan työnantajia, kuntia opettajien palkkausehdoissa. Puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoi eritysopettajan ja erityisluokanopettajan kelpoisuuksiin, työhön sekä työehtoihin kuuluvien asioiden olevan hyvin järjestömme tiedossa.”
Olen itse tarkastellut asiaa erityisopettajan, OAJ:n erityisasiatuntijan ja opetuspäällikön näkökulmasta. Suhtaudun aiheeseen aina roolini mukaan. Jokaisessa tehtävässäni huokasin: Opetusvelvollisuustyöaika on muinaisjäänne.
Päätoimittaja