
Syksyinen tervehdys kaikille
Vielä on ilmassa menneen kesän tuntua ja ehkä myös lämpöä. Kirjoitan tätä juuri ennen uuden lukuvuoden alkua, keskellä rehtorin kiireisintä arkea. Keväällä on omanlaiset kiireet, kun lukuvuotta lopetellaan, mutta myös uuden lukuvuoden aloitus on hektistä juuri ennen, kuin opettajat ja henkilökunta sekä oppilaat saapuvat kouluun. Onko nyt varmasti kaikki opettajat ja ohjaajat uuteen lukuvuoteen, vielä puuttuu matemaattisten aineiden opettaja ja kelpoisia erityisopettajia on vaikeaa saada. Tässä päällimmäisiä ajatuksia ja kauhunsekaisia tunteita. Mutta vahva luottamus siihen, että koulun aloitus kyllä järjestyy.
Toivottavasti sait nauttia voimauttavasta kesälomasta. Kesälomalla on toivottavasti ollut aikaa ladata akkuja ja myös pysähtyä kuuntelemaan itseään, mitä minulle kuuluu ja miten minä voin. Voimaannuttavan kesäloman jälkeen on huomattavasti virkistyneempänä aloittamassa uutta lukuvuotta.
Uusi lukuvuosi on alkamassa. Kouluun tulee uusia oppilaita, kollegoita ja mahdollisesti myös uusi esihenkilö. Oma työnkuva saattaa olla muutoksessa tai saa jatkaa saman luokan kanssa / samassa koulussa. Yhtäkaikki, oli tilanne mikä tahansa, on tärkeää kohdata ja kuunnella lähellä olevia ja myös itseään.
Tänä lukuvuonna haluan kuunnella enemmän.
Itse olen ajatellut, että haluan kehittää edelleen kunnioittavaa kommunikaatiota ja nostaa sen merkitystä. Tänä lukuvuonna haluan kuunnella enemmän. Aina ei tarvitse olla itse äänessä, vaan on tärkeää antaa tilaa kaikkien äänille. Vaikka minulla olisi esimerkiksi mielestäni oppilaan, opettajan tai huoltajan ongelmaan ratkaisu valmiina, on ehkä parempi ensin kuunnella, mitä toinen osapuoli itse on mieltä. Näin tulee paremmin mahdollistettua toiselle itse ratkaisun avainten löytäminen. Kuunteleminen ei toki ole passiivista, vaan vuorovaikutteisessa kuuntelemisessa voi ilmein ja elein tai apukysymyksin auttaa ja tukea läheistään. Kommunikaatio on todella tärkeää meidän erityisopettajien ja -kasvattajien työssä. Ilman sitä moni asia muuttuu vaikeaksi, jopa mahdottomaksi.
Alkava lukuvuosi tuo toivottavasti tullessaan myös selkeytystä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Mielenkiinnolla osallistun taas elokuun lopussa OAJ:n pedagogisen toimikunnan erityisopetuksen jaostoon. Ehkä jo vuoden viimeisessä Erityiskasvatus-lehdessä minulla on enemmän kerrottavaa.
Uutta lukuvuotta aloittaessa haluan myös muistuttaa meitä kaikkia vuoden teemastamme – Asenne ratkaisee! Edelleen sillä, mikä on oma asenteemme erilaisia ihmisiä ja asioita kohdatessamme, on valtava merkitys. Pidetään huoli, ettei oma asenteemme luo mahdollisine ennakkoluuloineen esteitä vuorovaikutukselle, esteitä jopa oppilaan tai opiskelijan oppimiselle.
Itse näen, että on tärkeää nostaa nykykoulun ja opettajan työn haasteet keskusteluun, jotta niihin voidaan vaikuttaa myönteisesti. Näen kuitenkin oman asenteemme ja tavan tuoda asioita esille vielä tärkeämmäksi. Oma narratiivimme luo kuvaa tulevaisuuden opettajille ja opettajiksi aikoville, kun he miettivät onko, opettajan ammatti sittenkään heitä varten. Haastan meidät kaikki positiiviseen puheeseen ja asenteeseen. Nostetaan esille myös sitä, mikä on hyvin. Haasteiden ja ongelmien kohdalla ei saavuteta ratkaisuja valittamalla, vaan ratkaisun avaimet ovat paremmin saavutettavissa mielestäni myös, kun ollaan itse valittamisen sijaan ratkaisukeskeisiä. Etsitään yhdessä hyviä ratkaisuja positiivisella asenteella.
Kaikkea hyvää ja lämpimiä kohtaamisia meidän kaikkien uuteen lukuvuoteen toivottaen!
Tiina Kujala puheenjohtaja
Sel. ry:n puheenjohtaja Tiina Kujala työskentelee yläkoulun ja lukion rehtorina ja lukion erityisopettajana.