
Kukka korvan takana
Kesää on vielä. On aamun sininen hetki ja laiturin rautaiset portaat varpaiden alla. On satakielen viserrys ja saaren takaa kumpuavat mustat ukkospilvet. Olkoon kukka korvan takana, olkoon hetken.
Kesä kutitteli luovuutta, tarjoili tarinoita ja viritti voimia. Sormet mullassa tai pitkospuilla voi leppoisasti reflektoida mennyttä lukuvuotta, pohdiskella perusteita tai arvioida lähikouluperiaatteen tilaa. Mustikkametsässä näkökulmanottokyky moninkertaistuu ja ystävien kanssa vietetyt hetket hiljentävät.
Lomareissullamme Storpensorin saaressa entinen valtuustokaverini, ystäväni emeritusesyope muisteli oppilasainestaan. Mies jyrähteli hyväksyvän ja rajoja asettavan aikuisen ja nuoren kuuntelemisen puolesta. Järjestökentällä vaikuttanut mies vakuutti oman ajan antamisesta ja eri ammattilaisten välille rakennettavasta vastuullisesta yhteistyöstä. Mies herkistyi puhuessaan kiusaamisen pirullisuudesta, häirikköroolin helppoudesta, ylisukupolvisen syrjäytymisen periytymisestä. Tarkkisopettajien kieli on yhteinen, inkluusioajattelu jokaisen lapsen kohdalla yksilöllinen.
Kyläilyiltana ystävämme, isänsä henkisesti ja fyysisesti pahoinpitelemä mies kuvaili, miten hänen itsetuntonsa nujerrettiin. Ensin hän sai isän kädestä risulla, sitten nahkavyöllä ja lopuksi pyörän ruostuneille ketjuilla. Koulussa opettaja puuttui, kun pojan paita värjäytyi koulupäivän aikana verestä. Huostaanotetun selän haavat paranivat – sielun eivät. Näenkö minä ajoissa? Osaanko kysyä oikein? Kohtaanko?
Oma toiminta työssä ja sen reflektointi sytyttää kehittäjän, mahdollistajan tai koulutusviejän. Syntyy opettajan oma tarina.
Jokaisella lapsella on oma tarinansa. Tarinat rakentavat opettajan ammatti-identiteettiä, työnkuvaa, pedagogista asiantuntijuutta ja urapolkua. Oma toiminta työssä ja sen reflektointi sytyttää kehittäjän, mahdollistajan tai koulutusviejän. Syntyy opettajan oma tarina.
Olkoon kukka korvan takana, kun erinomaisen opetussuunnitelmamme keskeisiä arvoja jalkautetaan yhdessä oppien kouluihin. Ohjataan koulutuksellisen tasa-arvon lippulaiva, oppimisen ja koulunkäynnin tuki uudestaan äänekkäästi vesille. Hyvä, että neuvotteluosapuolet tarkastelevat tyrskyihin ajautunutta työnkuvaamme ja –aikaamme!
Erinomaista syksyä, kollegat!
Merja Koivisto
päätoimittaja
merja.koivisto@sel.fi