Satakunnan erityiskasvatus ry on toiminut jo 50 vuotta erityiskasvatuksen kehittämiseksi sekä opettajien ja erityiskasvatuksen parissa työskentelevien ammattitaidon ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Satakunnan erityiskasvatus ry:n tavoitteena on kehittää asiantuntijuutta ja yhteenkuuluvuutta erityiskasvatuksen kentällä koulutuksia ja virkistymisiltoja järjestämällä sekä keskustelemalla ajankohtaisista asioista eri puolilla maakuntaa. Satakunnan erityiskasvatus ry suuntaa työskentelyään liiton toimintasuunnitelman vuosittain valittuihin teemoihin, tekee aloitteita liitolle, edustaa yhdistystä liiton vuosikokouksissa ja Suomen erityiskasvatuksen liitossa, sekä osallistuu liiton järjestämiin koulutuksiin.
Satakunnan erityiskasvatus ry:n perustamiskokous pidettiin 26.10.1971 Porissa. Perustajajäseniä (28) oli seuraavista kunnista: Pori, Säkylä, Kokemäki, Harjavalta, Rauma, Ulvila ja Huittinen. Ensimmäiseen pöytäkirjaan on lyhyesti ja selkeästi kirjattu: ”Päätettiin perustaa Satakunnan erityisopetusyhdistys, jonka kotipaikaksi hyväksyttiin Porin kaupunki.” Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin porilainen Kalevi Lamminen ja sihteeriksi porilainen Virma Latva-Nirma. Yhdistyksen alkuaikoina ei läheskään jokaisessa kunnassa ollut minkäänlaista erityisopetusta. Yhdistys kokosi jäseniä laajalta alueelta, ja yhdistyksen pöytäkirjaan onkin kirjattu: ”Vuosi on osoittanut yhdistystoiminnan tarpeellisuuden yksinäisenä työkentällään toimivalle erityisopettajalle, varsinkin tällaisen koulupoliittisen kuohunnan aikoina” (pöytäkirja 1974).
Jäsenmäärä kasvoi tasaisesti. Vuonna 1979 jäseniä oli jo 18 Satakunnan kunnasta. Vuonna 1982 jäseniä oli 99 ja 1988 jäseniä oli 122. Nyttemmin jäsenmäärä vaihtelee sadan molemmin puolin. Jäsenmaksunsa maksaneet saavat liiton tiedotuslehden, jota aluksi kutsuttiin ”Selliksi”. Vuodesta 1990 alkaen lehden nimi on ollut ”Erityiskasvatus”.
Vuoden 1977 Sel:n Opintopäiviä tarjottiin yhdistyksen järjestettäväksi Satakuntaan. Haave opintopäivien järjestämisestä toteutui kuitenkin vasta vuonna 2015. Osallistujia oli noin 80. Tätä ennen (1990) järjestettiin Valtakunnalliset erityisopetuksen kehittämispäivät hotelli Meri-Yyterissä teemalla ”Erityisopetus ja tuntikehys”. Virallisia osallistujia oli 122.
Kahdenkymmenen ensimmäisen vuoden aikana yhdistys saavutti tavoitteensa toimimalla erityisopettajien alueellisena linkkinä. Keskeiset toimintatavat olivat: keskinäinen yhteydenpito, täydennyskoulutuksen järjestäminen, erityisopetuksen keskustelufoorumi, aloitteiden teko erityisopetuksen ongelmista, tutustuminen alueen tuotanto- ja liike-elämään, kulttuuri- ja virkistystarjonta. Nämä ovat edelleenkin olleet viimeisten 25-vuoden ajan toimintatapojamme. Nykyään pääasiassa liiton tehtävänä on huolehtia valtakunnallisista kannanotoista, joskin myös paikallisesti otamme kantaa erityisopetuksen asioihin. Osaava Satakunta-hankkeen aikana yhdistyksen järjestämät koulutukset ovat jääneet vähäisemmäksi mutta olemme tehneet yhteistyötä kyseisen hankkeen kanssa. (Historia lähteenä on käytetty monistetta Antti Kujanpää: Satakunnan erityisopetusyhdistys 20 vuotta. Porin Om-keskus 1991).
Erityisopettajien verkostoituminen tapahtuu usein somessa. Tästä huolimatta verkostoituminen koulutuksissa ja tapaamisissa on aivan yhtä tärkeää kuin menneinä vuosina, jotta voimme yhdessä vaikuttaa erityiskasvatuksen kehittämiseen.
Säännöt löydät tästä.