Muutos + aktiivinen yhteistyö = mahdollisuus

Muutos + aktiivinen yhteistyö = mahdollisuus

Meillä erityispedagogiikan ja erityiskasvatuksen parissa työskentelevillä on nyt näytön paikka! Liitto on jättänyt lausuntonsa pelkästään perusopetuslain oppimisen tuen muutoksiin jo kolme kertaa vuoden aikana. Kesken on vielä opetussuunnitelmatyöhön ja lain käytännön toteutukseen liittyvä vaikuttamistyö. On suuri kunnia, että meitä kuullaan!
Vaikuttamistyötä tehdään tällä hetkellä myös kaikissa kunnissa ja kaikissa kouluissa. On osin meidän erityisopetuksen ammattilaisten osaamisesta ja vaikutusmahdollisuuksista kiinni, miten perusopetuksen ryhmämuotoinen ja oppilaskohtainen tuki seuraavien vuosien aikana aidosti muotoutuu turvaamaan osaamistason vahvistumista ja estämään väliin putoamisia.

Kuullaanko teidän kunnassa erityisopettajia?

Kuullaanko teidän kunnassa erityisopettajia? Käydäänkö aktiivista vuoropuhelua paikallisten opetussuunnitelman laatijoiden ja kentän opettajien kesken? Onko erityisopettajilla vaikuttamiskanava poliittiseen päätöksentekoon? Ohjaako teidän kunta 0,122-kertoimen mukaisesti resurssia perusopetuksen ryhmäkohtaiseen, ennaltaehkäisevään tukeen? Miten muutos etenee toisella asteella?

Opetussuunnitelmien uudistus nostaa esille kaikkien kouluissa työskentelevien henkilöiden roolin inklusiivisen toimintakulttuurin toteuttajina ja henkilökunnan välisen  yhteistyön merkityksen tuen toteuttamisessa. “Tuki” ei ole taikaolento tai -väline, joka saapuu luokkaan, vaan se on sisällä arjen kohtaamisissa ja rutiineissa. Joka ainoa koulun ja oppilaitoksen oppilas ja työntekijä vaikuttaa siihen, kokeeko lapsi kuuluvansa yhteisöön ja olevansa siellä arvostettu sellaisena kuin on. 

Onko teidän koululla vielä avattu keskustelua henkilökunnan ihmis- ja oppimiskäsityksestä? Entä arvot – kuuluuko yhteisiin arvoihin moninaisuuden kunnioittaminen? Onko aidosti reagoitu luokanopettajien ja aineenopettajien huoleen inkluusion tuomasta työkuormasta ja osaamistarpeesta? Onko suunniteltu kuinka erityisluokkien oppilaat saadaan onnistuneesti integroitumaan omilla vahvuusalueillaan? Ovatko erityisluokan oppilaat vain erityisluokanopettajan oppilaita vai kasvatetaanko heitä aidosti yhdessä? Onko sovittu, että meidän koulu on kaikkien koulu?

Ryhmäkohtaisen, ennaltaehkäisevän tuen suunnittelu on hyvä aloittaa jo nyt. Tulevan syksyn opetusryhmien koko lyödään lukkoon pian ja päätetään, mitä paikkoja syksyksi avataan. Nyt on aika päättää pyritäänkö yhteisopettajuuteen, lisätäänkö laaja-alaisten määrää ja vahvistetaanko ohjaajaresurssia. Eräässä kunnassa valmistellaan lomaketta, jonka avulla suunnitellaan jokaiselle opetusryhmälle ryhmäkohtaiset tukimuodot ja seurataan ryhmäkohtaisen tuen toteutumista. Eräässä koulussa on lähdetty tunnistamaan oman toimintakulttuurin kehitystarpeita.

Myös meidän liiton toimintakulttuuria kehitetään yhdessä. Jokainen jäsenyhdistykseen kuuluva, hallitusaktiivi ja puheenjohtaja, tuo oman panoksensa liittoon. Kiitos siis sinulle, joka luet tätä meidän uuden päätoimittajan ja minun puheenjohtajakauteni ensimmäistä lehteä! Kiitos myös sinulle, joka kannat vastuuta yhdistyksesi hallituksessa! Ja kiitos sinulle, joka vinkkaat työkaverillesi liiton tulevista opintopäivistä! Ymmärrän, että aikaa on rajallisesti ja siksi arvostan jokaista lupausta keittää kahvit yhteiseen tapahtumaan, teatteri-illan lippujen varaamista, kutsua tutustumaan työpaikkasi toimintaan ja jäsenten sähköpostilistan päivittämistä. Kiitos!

Själv är jag väldigt stolt över vårt förbunds tvåspråkighet. Stort tack på förhand till Svenskfinlands specialpedagogiska förening för ert engagemang i organiseringen av våra gemensamma studiedagar!

Kaikkien koulu tehdään yhdessä, samoin kaikkien yhteinen liitto. Nähdään opintopäivillä – hela flocken samlad!

Miia Immonen, puheenjohtaja

Miia Immonen on Suomen erityiskasvatuksen liitto ry:n puheenjohtaja ja erityisopettaja.

Tykkää ja jaa