Älä uuvu erkkaope
Aurinkoa kevääseen teille kaikille. Haluan tässä tervehdyksessäni palata opintopäiviemme tunnelmiin. Oli hienoa, että saimme porukalla tavata Pasilan Triplassa 25.–26.3. ja tehdä yhdessä toimivaa!
Haluan tehdä muutamia nostoja päivien annista. Tärkeimpänä mielestäni on, että otamme lapset ja nuoret aidosti vastaan – myös ne vaikeasti rakastettavat. Meillä erityiskasvattajilla ja -opettajilla on tärkeä tehtävä olla varmistamassa, ettei HOJKS ole lapsen tai nuoren negatiivinen ansioluettelo, eivätkä väärät olettamukset ohjaa toimintaa. Tästä puhuivat Juulia Saarholm ja Heikki Turkka.
Tärkeä viesti saatiin myös psykologi Samulilta; “Älä uuvu erkkaope”ja “Pidä itsestäsi huolta”. Ajatus “Teen joka päivä parhaani” on aika kova vaatimus, voisiko sen sijaan ajatella, että teen työni riittävän hyvin. Olkaamme itsellemme ja toisillemme armollisia.
Anne-Mari Kuusimäki ja Annukka Töyri puhuivat eettisestä stressistä ja erityisopettajan oman työn ja työhyvinvoinnin HOJKS:sta. Tunnistin eettisen stressin kokemuksen. Stressi on johtunut siitä, että olen joutunut joskus toimimaan vastoin omia arvojani. Uskon tämän olevan myös aika monen muun erityisopettajan kokemus, valitettavasti.
Opintopäivien yhteydessä pidettiin myös liittokokous sääntömääräisine asioineen. Liittokokouksen yhteydessä hyväksyttiin Suomen erityiskasvatuksen liitto Sel. ry:n kannanotto, mikä sai laajaa näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa. Liitto halusi ottaa kantaa lasten ja nuorten oikeuteen saada heille kuuluvaa tukea ja tarjota ratkaisun avaimia erityisopettaja pulaan. On tärkeää, että erityisopettajia koulutetaan riittävästi. Se ei kuitenkaan yksin riitä, vaan myös erityisopettajien työssä jaksamisesta ja pysymisestä tulee huolehtia.
Oppimisen tuen kehittäminen on ajankohtaista. OAJ on nostanut esille rohkeita ehdotuksia oppimisen tuen uudistamiseksi. Hyvä nosto OAJ:n ehdotuksesta on se, että tuki pitää saada perille, ei vain paperille. Se millä keinoin se varmistetaan, vaatii vielä paljon työtä. Hyvä asia oppimisen tuen asioiden selkeyttämisessä on erityisesti se, että voidaan varmistaa, ettei oppimisen tukea toteuteta paikallisella keksimisellä. Itseäni kiinnostaa miten käytännössä toteutuisi se OAJ:n ehdotus, että päätettäisiinkin oppilaan tuenportaan sijaan oppilaan saamasta tukimuodosta. Löydät linkin tiedotteeseen tästä.
Kun tuki saadaan perille, varmistetaan paremmin myös oppiminen ja koulussa viihtyminen.
Kun tuki saadaan perille, varmistetaan paremmin myös oppiminen ja koulussa viihtyminen. Tämä on varmasti meille kaikille erityisopettajille tärkeä asia. Tämän eteen olemme valmiita tekemään töitä. Itse saan osallistua tähän työhön myös OAJ:n pedagogisen toimikunnan erityisopetusjaoston jäsenenä.
Näin ennen loppukevään kiireitä haluan vielä sanoa: “Älä uuvu erkkaope!”. On hyvä rajata omaa työtään ja tuoda psykologi Samulin kehoituksesta myös esihenkilölle tietoon omat toiveet, ongelmat ja vointi. Meidän esihenkilöiden tehtävänä on varmistaa, että opettajat jaksavat ja viihtyvät työssään, ainakin riittävän hyvin.
Pidetään itsestämme huolta ja toisistamme myös!
Tiina Kujala
Sel. ry:n puheenjohtaja Tiina Kujala työskentelee yläkoulun ja lukion rehtorina ja lukion erityisopettajana.