Tekoälyn kanssa tulevaisuuteen

Tekoälyn kanssa tulevaisuuteen

“Oootko sä tyhmä. Se ei puhu suomea.” Ryhmääni on tullut uusi oppilas, ja vanha oppilas kertoo mielipiteensä osaamisestani. Minulla on kuitenkin kutina, että Suomessa jo jonkin aikaa ollut uusi oppilas osaa suomea. Se on pieni lohtu tässä tilanteessa, sillä erilaisia hankaluuksia meille on luvassa. Tästä se kuitenkin lähtee – yhteinen taipaleemme. Uskon siihen.

Millä osaamisella aion tämän oppilaan oppimisesta huolehtia? Olen ajatellut, että puuduttavana toistuva arkinen rytmi luokassa ohjaa hänet rauhoittumaan omalle paikalleen. Sitten alan etsiä asioita, joista hän kiinnostuu. Edellinen luokanopettaja osasi jo nimetä yhden. Voi olla, että vuoden kuluttua tiedän kalastuksesta paljon enemmän kuin nyt. Tänä vuonna on jo ainakin jalkapallotietämykseni lisääntynyt. 

Kun löydämme oppilaan kanssa yhteisiä kiinnostuksen kohteita, myös opetussuunnitelmassa olevien asioiden oppiminen helpottuu. Pääsemme hankalien tilanteiden yli ja etenemme kohti yhteistä päämäärää. 

Tämä on viimeinen pääkirjoitukseni Erityiskasvatus-lehden päätoimittajana. Uutena päätoimittajana aloittaa seuraavassa numerossa Timo Oksanen. Voit tutustua hänen ajatuksiinsa sivuilla 16. Halusin myös esitellä tässä viimeisessä numerossani entisen työpaikkani taitavan tiimin (s. 6). Oman kokemukseni mukaan Vantaan pajamalli on varsin toimiva. Nuoret ovat saaneet aikaa kasvaa ja mahdollisuuden suorittaa opetussuunnitelman sisällöt hyväksytysti läpi. Moni pajan kasvatti on nyt tyytyväinen aikuinen. 

Ajattelin vielä päätoimittajana kokeilla, josko tekoäly osaisi kirjoittaa pääkirjoituksen tähän lehteen. Se pääkirjoitus oli huono. Mutta uskon, että tekoäly oppii valtavalla nopeudella, ja jonkin ajan kuluttua se kirjoittaisi paremman pääkirjoituksen kuin minä itse. 

Tulee tekoäly kouluunkin. Se on jo. Olen töissä kokeillut, millaista opetusaineistoa tekoäly voisi minulle tehdä. Kun olen etukäteen tiennyt mitä haluan, on tekoälyn kirjoittama aineisto ollut mahdollista muokata minulle sopivaan muotoon, ja sisältökin on ollut kohdillaan. Ainakin aika usein. Täysin priimaa sisältöä en ole vielä onnistunut saamaan. Ehkä tekoäly osaa auttaa minua uuden oppilaani kanssa.

Oppilaat osaavat napata uudet menetelmät käyttöön hetkessä. Opettajina tulemme saamaan pian paljon tekoälyn kirjoittamia vastauksia. Se tarkoittaa sitä, että meidän täytyy entistäkin paremmin kouluttaa oppilaamme käyttämään uusia menetelmiä. Heidän pitää oppia itse ajattelemaan ja heijastamaan tekoälyn ajatuksia omiaan vasten. Heillä pitää olla tietoa ja heillä pitää olla taitoa faktojen tarkistamiseen.

Heillä pitää olla taitoa faktojen tarkistamiseen.

Oppilaani kysyi, olenko minä tyhmä? Teen joka päivä töitä, vaikka tiedän, että pian tekoäly osaa muokata tietoa paremmin kuin minä. Teen joka päivä töitä, vaikka tiedän etteivät kaikki oppilaani siitä hyödy. Mutta uskon edelleen, että jokainen päivä on uusi mahdollisuus. Joka päivä yritän antaa oppilailleni mahdollisuuden pieneen muutokseen. Joka päivä toivoin, että he oppivat jotain. 

Lisäksi tiedän, etten ole yksin. Sinä kollegani teet aivan samaa. Sinäkin uskot. Sinäkin teet töitä, jotta oppilailla olisi parempi tulevaisuus.

Toivotan sinulle menestystä työssäsi ja hyvää jatkoa.

 

Kirjoittaja Ari Malmberg työskentelee ensimmäistä vuottaan koulutettuna erityisluokanopettajana 6. luokan pienryhmässä. Jokainen päivä ei ole sujunut toivotulla tavalla.

 

Tykkää ja jaa