Siperian opetukset

Siperian opetukset

OAJ:ssä työskennellessäni sain opiskelijajärjestöltä paidan. Rinnuksissa komeili teksti ”Siperia opettaa, niin minäkin.

Siperia on opettanut. Ja minä. Opetukset ovat kiskaisseet välillä jalat alta. Resilienssin on ollut pakko kasvaa. Selviytymiskykyisyys kurkistaa katastrofien keskellä ja vakuuttaa, että peli ei ole pelattu. Muiden kanssakulkijoiden tarinoiden kuuleminen auttaa. En kyllästy koskaan Toivon ja Rohkeuden tarinoihin.

Asenne ja ajattelu ratkaisevat. Katastrofeissa on helppo antautua alamäkeen: nähdä uhkia, surua ja toivottomuutta. Pelätä. On helpompaa hyväksyä asiat, joihin ei voi vaikuttaa ja lopettaa vatvominen. Kauhun, ahdistuksen ja pelon tunteet voi syrjäyttää keskittymällä hetkeen. Elämä järjestyy. Asiat selviävät askel askeleelta.

*    *    *

Perusopetuksen tärkein tehtävä on opetella selviytymään elämässä, yhdessä muiden kanssa. Resilienssiä harjoitellaan vuorovaikutustilanteissa. Koulu kiinnittää lapsen – maahanmuuttajan, tukea tarvitsevan ja traumatisoituneenkin – yhteiskuntaan, jos lapsi kiinnittyy kouluun. Kiinnittyminen on vaikeaa, jos tulee toistuvasti poislähetetyksi tai yhteisö voi huonosti. Puutteellinen kiinnittyminen, heikot tiedot ja taidot kostautuvat perusopetuksen jälkeen, sillä vastassa on ruuhkaa ja kelirikkoa. Toivottomuus, osattomuus ja resilienssin puute syrjäyttävät.

Tunteet synnyttävät opiskelumotivaatiota.

Yhteenkuuluvuuden tunne ja vaikutusmahdollisuus tuovat lapsen elämään merkityksellisyyttä. Tunteet synnyttävät opiskelumotivaatiota. Kokonaistilanteen niin vaatiessa lapsella tulee olla oikeus opiskella myös pienryhmässä ja kuntoutua monialaisten osaajien yhteistyöllä takaisin muiden joukkoon.

Heikoimpien puolestapuhujat ovat olleet liian pitkään liian hiljaa. Kansankynttilöiden liekit hiipuvat mahdottomissa olosuhteissa. Inkluusio huutaa riittävästi kohtaavia ja kelpoisia aikuisia suhdeluvulla oppilaita kohti.  Erityispedagogista täydennyskoulutusta tarvitaan jokaisessa luokkahuoneessa ja siihen on oltava mahdollisuus. On korkea aika kunnioittaa opettajien kelpoisuutta, puhua palkasta ja työajasta.  SEL:n tavoitteiden takana on helppo seisoa. Koko koulutussektorin turpaanveto on lopetettava.

*    *    *

Lehdessä on uunituoretta tietoa opetus- ja kulttuuriministeriön Vaativan erityisen tuen kehittämistyöryhmän työskentelystä ja raportista. Aihe koskettaa jokaista alan ammattilaista. Raportti tuo toivottua täsmennystä oppilaan koulunkäyntikyvyn arviointiin ja avaa näkökulmia vaativan erityisen tuen alueella tarvittaviin toimenpiteisiin.  Työryhmässä työskentely kirkasti omaa näkemystäni osattomuuden syistä. Toivoisin toimenpide-ehdotusten konkretisoituvan käytäntöön.

Palstoilla kohtaat myös kehittämisen ammattilaisia, kasvattajia ja lapsien asioista valtuutettuja. Tervehdin ilolla heidän tekemäänsä työtä.

*    *    *

Me ajelemme Joensuuhun muuttokuormaa. Tyttäremme pääsi opiskelemaan oikeustiedettä ja opiskelijayksiön sisustus on suunniteltu. Poika jatkaa psykologian opintojaan kognitiivisen neurotieteen sivuaineopinnoissa. Hän on nyt opinnoissaan kokemusasiantuntija. Siperia ei lupia kysellyt.

Merja Koivisto
päätoimittaja
merja.koivisto@sel.fi

Päätoimittaja Merja Koivisto toimii ohjaavana opettajana oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa, Onervan toimipisteessä.