Onko kouluvaikeuksien ennaltaehkäisemisen rakettitiedettä?

Onko kouluvaikeuksien ennaltaehkäisemisen rakettitiedettä?

Katson traumatisoitunutta sijoitettua lasta ja maahan yksin paennutta pakolaista. Kuulen iranilaisen koulunkäyntiavustajan elämäntarinan ja kertomuksia kielettömistä oppilaista. Tunnen ihollani kaltoinkohdeltujen kyyneleet. Haistan hien tilanteen kriisiytyessä kiinnipitoon. Hiljenen kouluttajana vesotavoitteideni kanssa, kun opettaja takarivistä kuiskaa: ”Entä jos ei jaksa”.

Hiljenen kouluttajana vesotavoitteideni kanssa, kun opettaja takarivistä kuiskaa: ”Entä jos ei jaksa”.

* * *

Opettajankoulutuksessa kuuden ällän ylioppilas, perfektionistinen ystäväni luhistui kesken päättöharjoittelun. Hän sulkeutui asuntoonsa kahdeksi viikoksi, lopetti syömisen ja puhumisen. Opiskelija valmistui lopulta ammattiin, mutta koulun ovea hän ei avannut koskaan. Kansankynttilänä loistaminen ei harjoittelujen jälkeen houkutellut.

Eräs opettaja talutettiin terveyskeskukseen, kun hän oli kipuillut arjessa useita vuosia. Loistava pedagogi oireili vuoroin maanisena, vuoroin masentuneena. Oppilaat mukautuivat opettajan mielialoihin, mutta myös provosoivat ja härnäsivät. Luovuus, empaattisuus ja taiteellinen herkkyys murskaantuivat kovien tavoitteiden, liiallisen auttamisen halun ja sairauden alle.

Omakin stressikynnykseni on ylittynyt uran alkumetreillä. Kevätjuhlakenraaleissa paukautin kahden kuudesluokkalaisen päät yhteen ja kerran kannoin kasiluokkalaisen, itseäni kaksi kertaa suuremman oppilaan kainalossani kiusaamistilanteesta luokkaani. Toimin tunnemyrskyssä. Voimani moninkertaistuivat, sydän hakkasi rinnassa ja toistelin mielessäni rumia sanoja. Uhkuin syvää vihaa mantelitumakkeeni huutaessa havuja. Järjenrippuseni rapsutteli korvani juuressa ja kuiskutti: ”Taitaa olla virkarike meneillään”. Selvitin syntilistani itsenäisesti oppilaiden ja vanhempien kanssa välittömästi tapahtumien jälkeen. Häpesin.

* * *

Opettajan soveltuvuus alalle on tärkeämpää kuin huikea teoreettisen osaaminen tai nappisuoriutuminen ylioppilaskokeessa. Jokainen opettajaksi valmistuva tarvitsee entistä enemmän erityispedagogista osaamista. Työelämässä aihe vaatii jatkuvaa, ajantasaista täydennyskoulutusta. Kouluvaikeuksien ennaltaehkäiseminen vaatii vuorovaikutustaitojen lisäksi myös monialaista osaamista, jonka hyödyntämisessä on astuttava uudelle tasolle.

SOTE-marssi on vienyt katseet maakuntiin, yksityistämiseen ja kilpavarusteluun, hallituksen kärkihankkeet pitkäjänteiseltä tutkimukselta ja kehittämiseltä. Yritysten pörssimarssin ohella poliittisten päättäjien on muistettava osansa, jotta koulutussektorilla pystytään kiinnittämään oppijat yhteiskuntaan.

Laskeudutaan talveen.
Voimaannutaan hetkistä ja ihmisistä ympärillämme.
Jaksetaan.

Merja Koivisto
Päätoimittaja Merja Koivisto toimii ohjaavana opettajana oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa, Onervan toimipisteessä.