Lähteä ja jäädä, kumpa voisi saada molemmat

Lähteä ja jäädä, kumpa voisi saada molemmat

Päivän työt paketissa, ei palaveria eikä soittopyyntöjä päivän päätteeksi. Kalenteri, puhelin ja työpaikan avaimet laukkuun, takki päälle ja autoon. Kotona koirat lenkille ja ilta kuluukin remonttifirman miesten ja paritalomme naapurin kanssa saman pöydän ääressä suunnitellen ja laskien. Muutimme elokuussa lapsuuskotitalooni ja suunnitelma kattoremontista on nyt edennyt toteutusvaiheeseen. Kilpailutamme muutamia kattofirmoja, eihän näin isoa ja tärkeää remonttia tehdä tuurilla ja arpapelillä. Tarjouslaskelmissa viivan alle jäävät loppusummat eivät merkittävästi poikkea toisistaan. Olimme varautuneet huomattavasti leveämpään hintahaitariin. Hyvä näin. Jo ajatus siitä, että pian talossamme on uusi ja pitävä katto, lämmittää ja luo rauhoittavan tunteen.

Koulujärjestelmää ja opetussuunnitelmaa uudistettaessa luja ja hyväkuntoinen perustus on kaiken lähtökohta. Lujan perustan päälle tehty tukirakenne tulee suojata ja sillä, kuinka tuo ”katto” on tehty, on suuri merkitys. Pitävä katto suojaa hyviä, toimivia rakenteita ja estää osaamisen ”lämpövuotoja”.

Päättäjien ja koulutuksen kehittäjien tulee ymmärtää, että jo rakennettu hyvä tulee säilyttää ja sitä kannattaa entisestään parantaa. Tarvitaan jatkuvaa valppautta, huoltoa ja huolenpitoa ja kun huomataan puutteita tai jopa vuotavia reikiä, niiden korjaamiseen tartutaan heti ja tosissaan. Jos vanhaa huopaa ja raakalautaa on tarpeen purkaa pois, se täytyy tehdä. Ja kuten uuteen peltikattoon tehtävät piipun läpiviennit, on koulun arjen erityiskohteet suojattava huolella. Näin varmistetaan, ettei toiminnassa synny ennakoimattomia vaara- tai uhkatilanteita ja että erityiskohteet pystytään huomioimaan mahdollisimman hyvin.

Katon lisäeristys vahvistaa ja suojaa rakenteita. Niin myös koulumaailmassa tietämyksellä, asiantuntijuudella ja ymmärryksellä vahvistetaan olemassa olevia käytänteitä ja tapoja toimia. Uuden rakentaminen, parantaminen ja vahvistaminen on sijoitus, joka pitkässä juoksussa kannattaa. Kalustona talossa oleva opettajakunta, oppilaat ja koko muu henkilöstö tulee suojata ja luoda heille mahdollisimman hyvät toimintaedellytykset. On tärkeää, että lämpö pysyy sisällä, eikä tuuli tuiverra nurkista. Tähän monimutkaiseen ja monipuoliseen kokonaisuuteen tarvitaan monen eri toimijan yhteistyötä ja erityisosaamista.

Tätä kirjoittaessa oloni on rauhallinen ja tyytyväinen. Tästä hetkestä pari viikkoa eteenpäin käynnistyy talomme kattoremontti ja samoihin aikoihin ilmestyy tämä lehti, minun viimeiseni. Nämä vuoteni päätoimittajana ovat olleet hienoja ja antoisia. Olen oppinut paljon asioita, tutustunut hienoihin ihmisiin ja saanut reppuuni paljon uusia kokemuksia. Haluan kiittää aktiivista jäsenistöämme tuesta, mielenkiintoisista keskusteluista, juttuvinkeistä ja kirjoituksistanne. Kohdistan ison kiitoksen ”sellin” hallituksessa tänä aikana toimineille ihanille kollegoille, yhteistyökumppaneille ja lehden toimituskunnalle. Erityiskiitos työparilleni Janille, mahtavalle graafikollemme, joka niin usein joutui odottamaan viime hetken viilauksiani. Kiitos rakkaalle avopuolisolleni, joka kannusti, inspiroi ja yömyöhällä oikoluki pääkirjoituksiani.

Hyvillä mielin ojennan sulkakynän seuraajalleni ja lupaan olla hänelle tukena tarpeen mukaan.

Hyvillä mielin ojennan sulkakynän seuraajalleni ja lupaan olla hänelle tukena tarpeen mukaan. Haluan jatkossakin kirjoittaa lehteemme juttuja (jos se minulle sallitaan). Nyt on hyvä aika antaa viestikapula seuraavalle, olen selvittänyt oman osuuteni ja päässyt onnellisena perille.

Katja Kauniskangas
päätoimittaja