Jotain erityistä, något speciellt!

Jotain erityistä, något speciellt!

Olen erittäin iloinen, että juuri Sinä luet tätä lehteä! Erityiskasvatus-lehti on pieni suuri jäsenlehti, joka neljästi vuodessa kokoaa yhteen erityisopettajia ja erityiskasvatuksesta kiinnostuneita lukemaan kulloinkin ajankohtaisista aiheista.

Tässä vuoden ensimmäisessä numerossa esitellään liiton hallituksen uudet jäsenet. Toimimme ympäri maata, ota rohkeasti yhteyttä alueesi edustajaan. Samoin otamme lehteen mielellään kaikenlaisia juttuja ja juttuvinkkejä vastaan. Onhan lehtemme yhteinen foorumimme.

PISA-tutkimustulosten kritiikin jälkimainingeissa on opetushallitusta kohtaan satanut kaikenlaista mielipidettä. Opetushallitus on kehittämisvirasto, joka toimii Opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuudessa. Ministeriötä ohjaa poliittinen päätöksenteko, joten jokaisella meillä on mahdollisuus olla vaikuttamassa saamaamme ohjeistukseen. Tuo noin pääpiirteissään. Lehdistä lukemistani opetushallinnon virkamiesten vastauksista kävi ilmi, että jatkossa tullaan opetussuunnitelman perusteissa käytettyjä käsitteitä avaamaan ja selittämään ymmärrettäviksi. Hyvä! Sehän on ihan opetuksen perusasioita!

Opetushallitukselta sujuisi hyvin myös kaavakkeiden luonti. Miksi vuosien aikana opetuksen järjestäjien on pitänyt koota erilaisia ryhmiä laatimaan ja pohtimaan pedagogisten asiakirjojen muotoa ja sisältöä? Sama pohja kaikille käyttäjille ja kaikkiin tietojärjestelmiin. Oph:n sivulta lainattua “Opetuksen järjestäjät voivat käyttää myös omia, itse suunnittelemiaan lomakkeita.“ Miksi? Paikallista keksimistä ei tässä yhteydessä tarvita.
Tapaamisten tärkeys tuli esiin, kun kävin viime syksynä kurssitapaamisessa. Oli niin hauskaa tavata opiskelukavereita ja todeta, että juttu jatkui siitä, mihin se viimeksi jäi. Laitoksen nykytilan esittelystä pistin merkille, että jatkossa tiiviin opiskelijajoukon kurssitapaamiset jäänevät harvemmiksi. Siinä yhteydessä mainittiin mm. etäopiskelu. Kiinnittyminen niin opiskelijayhteisöön kuin mihin tahansa ryhmään vaatii kuitenkin läsnäoloa, kasvokkain. Kuunnella ja keskustella. Olemme lanseeranneet koulumme kahdeksasluokkalaisten kanssa yläkoulun välitunteja varten kehotteen “Katso ystävää, älä kännykkää.”

Katso ystävää, älä kännykkää.

Onnea ja menestystä kaikille erityisopettajia kouluttaville yksiköille. Jatkossa lehtemme sivuilla on tarkoituksena valottaa, missä mennään tällä hetkellä. Erityisopettajaksi opiskelevia olisi tarpeellista tavata ja vaihtaa ajatuksia – toivottaa tervetulleeksi tälle erityiselle alalle. Jatkossakin oppilaat tarvitsevat läsnäolevia, osaavia erityisopettajia.

Erilaisia kollegatapaamisia on tulossa. Educa, Oulun opintopäivät ja alueyhdistysten tapaamiset kokoavat ja ovat loistavia tilaisuuksia verkostoitua ja jakaa kokemuksia.Tärkeitä ovat arjen pienet hetket, kuten työpaikan kahvitauot. Jokainen kohtaaminen kollegoiden kanssa on tilaisuus oppia, jakaa ja kasvaa yhdessä. 

Näissä tapaamisissa vahvistuu tunne siitä, että olemme osa jotakin suurempaa – yhteisöä, joka tukee ja inspiroi toisiaan. Se on erityisopetuksen ydintä: yhteistyötä, ymmärrystä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Lopuksi, lue Erityiskasvatus-lehteä ja muista, että meissä jokaisessa on “jotain erityistä, något speciellt”.

Hyvää alkanutta kevätlukukautta!

Päätoimittaja Timo Oksanen työskentelee raaseporilaisena erityisluokanopettajana.
Timo Pulkkista lainaten ”Silloin kun ei ole hauskaa, on mielenkiintoista!”

Tykkää ja jaa