Avaisitko oveni?

Avaisitko oveni?

Jos avaisit oppilaan kodin oven, mitä kohtaisit? Ja vaikka et ovea avaisi, hänen kotikulttuurinsa tulvii kouluun. Mitä tapahtuu, kun koti ja koulu astelevat koulun käytävillä, ruokalassa ja välitunnilla?

Petterin repussa on rakkautta, huolenpitoa ja harrastuksia. Petteri tietää, että välipalan ja läksyjen jälkeen vanhemmat palaavat töistä kotiin, ja ilta täyttyy jalkapalloharkoista, saunasta ja sohvalöhöilystä koko perheen kesken.

Heidin reppu pullottaa nälästä, huolesta ja häjyilystä. Äiti makaa olohuoneessa ympärillään 13 tyhjää nelosolutpulloa. Onneksi äiti hengittää, eikä talossa ole vieraita. Vitosluokkalainen laskee mielessään, paljonko pulloista saa rahaa. Hän hymyilee mielissään, kun tajuaa, että panttirahoilla saa banaanijogurtin ja suklaapatukan.

Villen likaisessa repussa on vauhtia, vaarallisia tilanteita ja homeelta haisevat uimahousut. Villen rynnätessä kotiin hän ei huomaa, että osa koulukirjoista on pudonnut matkalle. Villen isä on työkyvyttömyyseläkkeellä selästään ja hänelle on kaappi täynnä kipulääkkeitä. Isä ikävöi Villen äitiä, joka ei palaa koskaan. Ville saa Wilman kautta TOSI paljon palautetta.

Ali riisuu kierrätyksestä haetun reppunsa naulakkoon. Hän kiirehtii keittiöön ja esittelee vanhemmilleen ylpeänä koulupäivän tuotoksiaan. Vanhempien kasvoilta paistaa epätoivo. Kattilan vieressä on avattu kirje.

Suvin reppu jäi kotiin, kun hänet huostaanotettiin kiireellisesti. Nyt Suvi asuu lastensuojelulaitoksessa.

*    *    * 

Suomalaisessa koululuokassa on monenlaisia lapsia. Heidän perimänsä, vahvuutensa, kotikulttuurinsa, oppimisvaikeutensa, ilonaiheensa ja surunsa kutovat luokkahengen. Heille koulu on parhaimmillaan turvapaikka ja välittäviä aikuisen kohtaamisia kutova verkosto. Petteri pulputtaa opettajalle treeneistään ja Heidi saa keittolasta maanantai-aamuisin lempeästi hymyilevältä keittäjältä aamupalaa. Opettaja kertoo luokalle, miksi Alin tuoli on tänään tyhjä. Opettaja ohjaa Villeä tyhjäämään repun ja kuivattamaan vihkot. Hän kysyy Heidiltä, mistä mustelma on tullut ja Suvilta, milloin hänen oma ohjaajansa tulee käymään koulussa.

Aikuiset tarvitsevat kouluissa kannustavaa johtamista, kollegoiden tukea ja kannattelevaa monialaista yhteistyötä. Erityisopettajan erityispedagogiselle konsultaatiolle on huutava tarve, mutta tarvitsemme myös osaavia verkostoja. Onhan kunnassasi huomattu vaativan erityisen tuen VIP-ohjaus- ja palveluverkoston käynnistyminen?
www.valteri.fi/vaativan-erityisen-tuen-vip-verkostot-kaynnistyvat/

Kotien kanssa tehtävä yhteistyö ja osallisuus auttavat lasta kantamaan reppuaan.

Kotien kanssa tehtävä yhteistyö ja osallisuus auttavat lasta kantamaan reppuaan. Vanhempainliitolla oli kolmivuotinen erinomainen EPeLI-hanke, missä Oulun kolmessa pilottikoulussa testattiin kahden vuoden ajan erityislasten ja erityisperheiden osallisuuden lisäämistä kouluissa. Käytänteet soveltuvat erinomaisesti myös Petterin, Heidin, Villeen ja Alin huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön.
www.vanhempainliitto.fi/vanhempaintoiminta/yhdenvertaisuus/erityiskasvatus/hyvat_kaytannot

Kesää kohti,

Merja
päätoimittaja,
merja.koivisto@sel.fi

Päätoimittaja Merja Koivisto toimii ohjaavana opettajana oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa, Onervan toimipisteessä.