Entusiasm och glädje inför det nya läsåret!
Jag sitter i mitt nya arbetsrum. Lärare och elever har gått på lov, och jag planerar det kommande läsåret. Det känns spännande att tänka på augusti och början av det nya läsåret, som fortfarande är så långt borta.
Må det nya läsåret föra med sig precis de saker du hoppas på. Må du ha entusiasm och glädje att börja något nytt, förhoppningsvis efter en avkopplande sommarsemester.
Det kommande läsåret blir på många sätt intressant och arbetsfyllt. Lagstiftningen om stöd för lärande förändras och därmed behöver vi bekanta oss med nya begrepp och ny praxis. När jag skriver denna artikel förbereder jag vårt förbunds svar på utbildnings- och kulturministeriets begäran om regeringens utlåtande till riksdagen om förslaget till lagändringar i grundskolelagen och tillhörande lagar.
En av de största förändringarna är att de tre stegen av stöd ersätts med förebyggande stödåtgärder och individuella stödåtgärder. Utbildningsanordnaren ska fatta beslut om individuella stödåtgärder, avvikelse från grundskolans läroplan och mål, samt undervisning för elever med funktionshinder, sjukdom eller annan funktionsnedsättning. Gruppstorleksregleringen skulle flyttas från förordningen till lagen och antalet elever i behov av stöd i allmänundervisningen skulle begränsas (max 5 elever per grupp).
Förebyggande stödåtgärder skulle inkludera förebyggande stödundervisning, undervisning i skolspråket och kortvarig undervisning av speciallärare i samband med övrig undervisning. För förebyggande stödåtgärder skulle 0,127 undervisningstimmar i veckan avsättas för varje elev i alla skolor. Förebyggande stödåtgärder skulle planeras på skolnivå i förväg. Med förebyggande stödåtgärder skulle skolans pedagogiska kultur utvecklas för att stödja alla elever, med fortsatt betoning på den inkluderande närskoleprincipen.
Individuella stödåtgärder skulle vara aktuella om förebyggande stödåtgärder inte är ett tillräckligt stöd för eleven. Då skulle en bedömning av stödbehovet göras, och ett administrativt beslut om stödet fattas. Därefter skulle en plan för individuella stödåtgärder utarbetas. Individuella stödåtgärder skulle omfatta regelbunden undervisning av speciallärare i samband med övrig undervisning och i smågrupper, undervisning av specialklasslärare i specialklasser samt tolk- och assistenttjänster och hjälpmedel.
Med dessa förändringar skulle intensifierat stöd och särskilt stöd samt de bakomliggande paragraferna 16§ och 17§ försvinna. Det skulle inte längre finnas så många pedagogiska dokument. Målet med dessa förändringar är bland annat att tydliggöra rutinerna kring stöd för lärandet och minska den administrativa bördan.
Vårt förbund anser att det behövs mycket mer förtydliganden av definitionerna för dessa förändringar i stödet för lärande, så att lokala lösningar kan undvikas. Det är mycket viktigt att noggrant definiera vad som ingår i förebyggande stödformer, till exempel förklara begreppen stödundervisning, samundervisning, undervisning av speciallärare i samband med övrig undervisning, undervisning i smågrupp av speciallärare och undervisning i specialklass av specialklasslärare. Det är fortfarande oklart om speciallärare får undervisa hela ämnen och individualiserade ämnen. Vad är skillnaden mellan speciallärares undervisning i smågrupp och specialklasslärares undervisning i specialklass? Hur ska det konsultativa arbetssättet anpassas till undervisningsskyldigheten (usk)? Det finns alltså många frågor som förhoppningsvis får svar under september-oktober.
Vad händer sedan? Sedan ska läroplanen revideras även på lokal nivå. Lagändringarna är avsedda att träda i kraft den 1 augusti 2025.
Mina egna känslor är förväntansfulla. Jag känner mig privilegierad som får följa dessa kommande förändringar från första parkett i den lilla kommun där jag arbetar som bildningschef och vara med och genomföra de kommande förändringarna i praktiken. Låt oss alla vara redo och alerta när förändringens vindar börjar blåsa.
Glädje och entusiasm i förändringsarbetet och inför det kommande läsåret!
Fsf:s ordförande Tiina Kujala jobbar som utbildnings- och välfärdschef i Lestijärvi.
Emma Pohjavirta översättning