Yhdenvertaista liikuntaa ja erilaisuuden kohtaamista

Yhdenvertaista liikuntaa ja erilaisuuden kohtaamista

Suomen Paralympiakomitean Para School Day -konsepti tuo paraurheilulajeja koululaisten kokeiltavaksi. Samalla avarretaan oppilaiden näkemystä erilaisuudesta ja yhdenvertaisuudesta sekä tarjotaan opettajille työkaluja yhdenvertaisuuden korostamiseen.

Pyörätuolikoripallo, boccia, maalipallo. Lajeja, joita ei kovin moni koululainen ole päässyt kokeilemaan. Suomen Paralympiakomitean Para School Day -konseptin ideana on tuoda paraurheilulajeja kouluille oppilaiden ja opettajien tutustuttavaksi. Samalla Para School Day on paljon muutakin kuin lajikokeiluja. Konseptin tavoitteena on tarjota oppilaille eväitä yhdenvertaisuuteen, toisten oppilaiden arvostukseen sekä erilaisuuden kohtaamiseen.

Ensimmäinen Para School Day järjestettiin vuonna 2011. Idean takana oli Paralympiakomitean kehittämispäälliikkö Katja Saarinen. Hän toi esille ajatuksen, että koulumaailma kaipaisi konseptia, jossa paraurheilua ja -urheilijoita tuotaisiin kaikkien oppilaiden ja opettajien tietoisuuteen. Idea oli syntynyt, mutta isot harppaukset vasta edessä. Kymmenen vuoden aikana konsepti on kehittynyt ja laajentunut rutkasti. Para School Day -toiminnan yhteyspäällikkönä vuodesta 2016 toiminut Reeta Lindeman valaisee konseptin taustaa.

”Para School Day:n ydinsanoma on yhdenvertainen liikunta.”

– Vuosien saatossa on huomattu, että koululle päivät tarjoavat todella paljon muutakin kun vain tietoa vammaisurheilusta. Käsissämme on toiminnallinen tapa käsitellä yhdenvertaisuutta. Samalla päivän tavoite on pysynyt kaikkien näiden vuosien aikana samana. Eli oppilas itse saisi oivalluksen siitä, että jokainen liikkuu tavallaan, Lindeman kertoo.

KUVASSA
Reeta Lindeman
on mukana lähes kaikissa Para School Day -tapahtumapäivissä ja kehittää konseptia Paralympiakomiteassa. Lindeman on entinen paralympiauimari.

 

Lindeman on nähnyt Para School Day:n kehitystä paraatipaikalta nyt muutaman vuoden ajan. Hänen aloittaessaan työt Paralympiakomiteassa konsepti pyöri kymmenen koulun kevätkiertueena. Silloin hakemuksia oli työpöydällä noin 200, etelästä pohjoiseen, kyläkouluista suuriin yhtenäiskouluihin. Hakuperusteita oli myös monenlaisia. Esiin nousivat muun muassa se, että kouluissa oli integroituneita oppilaita, ja toisaalta se, että moninaisuus ei saattanut näkyä jossain kylässä millään tapaa.

– Hakemuksia selatessani koin oivalluksen siitä, että kymmenen koulua vuodessa on täysin riittämätön määrä. Meidän täytyy vierailla kaikilla kouluilla. Tätä varten aloimme kehittää toimintaa. Tällä hetkellä toimimme niin, että kunta voi tilata Para School Day -viikon kuntaansa, ja vierailemme viikon aikana viidessä kunnan valitsemassa koulussa. Näin olemme saaneet kasvatettua PSD-päivien määrää valtavasti.

Para School Day alkaa Paralympiakomitean järjestämällä aamunavauksella, missä keskustellaan paraurheilusta, erilaisuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Koululle toimitetaan välineet, joilla oppilaat pääsevät kokeilemaan paraurheilulajeja järjestäjän ohjaamana. Mukana on urheilijavieras, joka osallistuu keskusteluun, kertoo lajeista ja vastailee kysymyksiin.

Osallistuneilta kouluilta on keräilty vuosien saatossa palautetta konseptista. Lindemanin mukaan palautekyselyjä on ollut ilo esitellä kunnille, sillä ne kertovat päivien olleen onnistuneita. Kokemus antaa takuun homman toimimisesta.

– Oppilaat ja välillä opettajatkin saattavat harmitella sitä, että lajipistekokeilut ovat liian lyhyitä maistiaisia. Intoa olisi pelailla enemmänkin. Meille on kuitenkin tärkeää, että kaikki ehtivät kokeilemaan, Lindeman taustoittaa.

Hän toivoo, että PSD-päivistä jäisi oppilaille ennen kaikkea hyvä kokemus liikunnan parissa. Urheilijavieraan kohtaaminen voi laittaa isommankin rattaan pyörimään. Lindeman kertoo esimerkin, miten oivalluksia saattaa nousta uudella tavalla pintaan.

– Kun puhutaan myöhemmin esimerkiksi siitä, miksi esteettömyys on tärkeää. Silloin oppilas voi muistaa urheilijavieraan sanat, että muuten ei pääse osalliseksi toimintaan.                                I  >>

Oppilaiden lisäksi myös opettajat saavat uusia työkaluja Para School Day:n avulla. PSD tuo paitsi monille opettajille tuntemattomampia lajeja kokeiluun, myös ideoita tuoda uutta näkökulmaa opetukseen. Ja kun kaikki oppilaat lähtevät samalta viivalta tuntemattomiin lajeihin, on helpompi innostaa myös vähemmän liikunnallisia mukaan.

Vantaan Koivukylän yläkoulun liikunnanopettaja Jukka-Pekka Salminen otti konseptin avosylin vastaan, kun Para School Day saapui koululle. Yhteisen aamunavauksen jälkeen luokat kävivät vuorollaan tunnin mittaisella liikuntatuokiolla. Niin oppilaat kuin opettajat olivat päivästä innoissaan.

– Oppilaat suhtautuvat kaikkeen uuteen mielenkiinnolla. Liikuntatuokioon tultiin todella oppimaan uutta, ja kuuntelemaan mitä on tarjolla. Ja suhtautuminen oli vähintäänkin yhtä positiivista päivän jälkeen. Jonkun oppilaan suusta kuulin, että “tätä lisää, tämä oli erilaista kivaa”, Salminen iloitsee.

Para School Day pyrkii tarjoamaan opettajille konkreettisia keinoja siihen, miten vammaisuuteen ja yhdenvertaisuuten liittyvistä asioista voi ihan normaalisti puhua. Salminen pitää paraurheilulajeihin tutustumista kouluissa erittäin hyödyllisenä. Liikunnanopettajana hän pyrkii jatkuvasti tuomaan uusia ideoita opetukseen. Para School Day tarjoaa tähän hienon mahdollisuuden.

– Tässä on oiva sauma tutustuttaa erilaiseen uuteen, sellaiseen mitä ei niin hyvin tunneta. Samalla tulee mielenkiintoisia ja helposti kouluun tuotavia ideoita käyttöön ihan säännöllisestikin tunneille.

”Oppilaiden lisäksi myös opettajat saavat uusia työkaluja Para School Day:n avulla.”

Koivukylässä päivän ohjelmaan osallistui myös koulun vammaisopetuksen ryhmiä. Päivä oli kaiken kaikkiaan Salmiselle opettavainen kokemus. Vaikka paraurheilulajit eivät hänelle täysin tuntemattomia ole, tarjosi niiden näkeminen ja kokeileminen uusia aatoksia.

– Tämä oli opettajanakin kuin lyhyt koulutus. Ja koulutushan tuo aina uusia ajatuksia ja virkistää. Ohjeistukset olivat tosi selkeät ja välineet saatiin sujuvasti, niin oli vaivatonta olla toteuttamassa päivää. Lähinnä piti vain aikatauluttaa oppilaiden ohjelma. Etätoteutuskaan ei tuottanut ongelmia, kun videot olivat niin selkeät ja yksinkertaiset.

Niin Koivukylässä kuin kaikkialla muuallakin tänä vuonna Para School Day on mukautettu koronaviruksen aiheuttamaan uuteen tilanteeseen. Kun keväällä epidemia perui kokonaan PSD-päivät, alkoi välitön suunnittelu siitä, kuinka toimintaa voitaisi järjestää turvallisesti myös epidemia-aikana.

KUVASSA
Para School Day:n välineet kulkevat paikalle Toyotan pakettiautolla.

Kiertue päädyttiin toteuttamaan etänä. Syksyllä Para School Day:n aamunavaukset on järjestetty etäyhteydellä, jossa myös urheilijavieras tavataan. Kouluille toimitetaan välineet sekä erilliset ohjevideot, jotka ohjeistavat lajikokeiluihin ja muun muassa välineiden desinfiointiin. Normaalisti Paralympiakomitea on tuonut ohjaajat fyysisesti koululle pyörittämään ja ohjaamaan koko päivän toiminnan. Etänä päivän sisältö on täysin samanlainen, mutta kouluilla ja opettajilla on isompi vastuu järjestämisestä. Lindeman uskoo, että molemmilla versioille on jatkossa oma tilaajakuntansa.

– Olen hurjan ylpeä, että saimme synnytettyä etäkonseptin. Meillä on niin monenlaisia kouluja, että on hyvä olla erilaisia toimintamalleja. On vain hyvä, jos on varaa myös valita.

Toiveissa on, että kouluille pääsisi fyysisestikin ensi vuoden aikana. Etätoteutus on joka tapauksessa tuonut jälleen uuden lisän konseptiin, jota on tulevaisuudessa tarkoitus laajentaa ja kehittää entisestään. Ideoita riittää, kunhan niitä pääsee toteuttamaan.

– Para School Day:n ydinsanoma, yhdenvertainen liikunta, ei rajoitu vain kouluikäisiin. Tavoitteena onkin pilotoida toimintaa myös varhaiskasvatuksen puolelle. Ideoita on hurjasti, nyt tarvitaan muutama rohkea kunta mukaan pilottiin, Lindeman kannustaa.

Para School Day

  • Suomen Paralympiakomitean järjestämä koulukiertue, jossa oppilaat
    pääsevät kokeilemaan paraurheilulajeja
  • Tavoitteena koko koulun yhteinen kokemus, joka tarjoaa eväitä
    yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon ja erilaisuuden kohtaamiseen
  • Päivään kuuluu Paralympiakomitean järjestämä aamunavaus,
    urheilijavieras sekä lajikokeiluja järjestäjän ohjaamana
  • Tänä syksynä kiertue on toteutettu etäversiona, jossa vastuu
    järjestämisestä on osin kouluilla
  • Paralympiakomitea järjestää tämän vuoden kiertueet yhteistyössä
    Toyotan kanssa
  • Kunnat voivat tilata Para School Day -kiertueen kouluihinsa
    Paralympiakomitealta.

Lue lisää tästä.

Leevi Juvakka
on urheilutoimittajaopiskelija.
Hän on toiminut työharjoittelijana Suomen Paralympiakomiteassa syksyllä 2020.