Tässä ja nyt - kuvasatoa ja koostetta Opintopäiviltä

Tässä ja nyt – kuvasatoa ja koostetta Opintopäiviltä

Suomen Erityiskasvatusliiton valtakunnallisia opintopäiviä vietettiin maaliskuussa Kuopiossa. Samalla juhlistettiin Kuopion seudun erityiskasvatusyhdistyksen 50-vuotista taivalta. Opintopäivillä kuultiin loistavia luentoja ja innostuttiin työpajoissa. Liittokokouksessa valittiin uusi hallitus ja pohdittiin erityiskasvattajien ajankohtaisia haasteita. Alla kuvakoostetta sekä poimintoja Opintopäiviltä.

11Liittokokouksessa valittiin uusi hallitus.

8Yliopistonlehtori Tanja Vehkakoski konkretisoi pedagogisen kirjoittamisen merkitystä arjen työkaluna. Tanja Vehkakoski ja Sanna Juuti jakavat ajatuksia pedagogisesta kirjoittamisesta.

6Erkkaopet kouluttautumassa.

1 Tarkkaa kirjaamista vuosikokouksessa.

17Matti Tampio veti työpajan osallistujille koulun asvalttipihassa matematiikkaan, äidinkieleen, liikuntaan ja kieliin linkitettyjä harjoitteita.

7Draamapajassa opittua.


Kuopiossa pohdittuja k
ysymyksiä

  • Miten oppilaat innostetaan lukemaan?
  • Kerronko pedagogissa asiakirjoissa, missä ja miten oppilaan vahvuudet näkyvät?
  • Mitä tietoja, taitoja ja materiaaleja minulla on toisille jaettavaksi?
  • Passivoivatko koulun toimintatavat isiä?
  • Miten tulkki vaikuttaa vanhempien kanssa käytävän keskustelun vuorovaikutuksen laatuun?
  • Osaatko kohdata oppilaan myötätuntoisesti, ymmärtäen?
  • Ruokkiiko perusopetus oppilaan myönteistä käsitystä itsestään?

16Kirjailija kansankynttilä Tatu Kokko kuljetti meidät tarinoihin. Heinäkuun aamuun, satakielen kujerrukseen, pyykkirannan tuttavalliseen rupatteluun.

Kristiina Jokinen avasi konsultatiivista työotetta ja vuorovaikutustaitojen merkitystä. Jokainen ansaitsee tulla kuulluksi.

13Positiivista pedagogiikkaa ja luonteenvahvuuksia á la Elina Paatsila.

12  Tuula Pesonen ja Jani Turunen opettivat matematiikan konkretisointia välineiden avulla.

10

Ajatuksia

  • Jokainen ihminen on tarina
  • HOJKS-tilanteissa vaikuttamista tulee harjoitella lasten kanssa
  • Joskus yksittäisen opettajan konsultoinnin sijaan on tärkeämpää vaikuttaa koulun rakenteisiin ja toimintakulttuuriin.
  • Kuulluksi tuleminen voimaannuttaa – vaikka käytännössä ei mitään tapahtunutkaan.
  • Puhu ja kuuntele yhtä paljon.
  • Oppilaan vahvuudet voi kuvittaa oppimissuunnitelman ja HOJKS:n kanteen.

Numeroita

  • 13 % 8-luokkalaisista oirehtii psyykkisesti
  • Koulupäiviin tulisi järjestää tilanteita, jotka synnyttävät oppilaissa positiivisia tunteita
  • Onnellisuus koostuu perimästä (50 %), omasta tekemisestä (40 %) ja ympäristöstö (10%)
  • Kirjaa painettiin 2000 kappaletta, seitsemän niistä on jo myyty

2Kuosen puheenjohtaja Saana Juuti.

Otteita Saana Juutin, Kuopion seudun erityiskasvatusyhdistyksen puheenjohtajan juhlapuheesta

Tuomari Nurmio kirjoitti Kiinalaiset kastesanat vuonna 1981:

Sä et voi olla hai joka tappaa,
jos et sä tahdo sukeltaa.
Sä et voi olla komentaja,
jos sun kieles sopertaa.
Sä et voi olla uljas kotka,
jos sun siipes vapisee.
Sä et voi olla hallitsija,
jos sun mieles harhailee.
Sä et voi olla valloittaja,
jos et sä usko kohtaloon.
Sä et voi olla opettaja,
jos et sä haukkaa omenaa.
Sä et voi olla lohikäärme,
jos et sä saa tulta suusta.

”Tilanteeseen on tartuttava ja toimittava kun aika ja paikka niin vaatii. Omat saappaansa on täytettävä. Omenaa on haukattava kun se annetaan.

Työmme on hetkessä elämistä, läsnäoloa, rohkeutta, taitoa. Kiinalaiset kastesanat ovat kuin saatesanat erityisopettajalle työhönsä. Tilanteet voivat joskus olla monessakin mielessä pimeitä, on osattava ja uskallettava näyttää esimerkkiä ja tehdä päätöksiä, joihin muut eivät kykene tai olla siellä, missä muut eivät halua olla. On oltava vuoroin komentaja, vuoroin metsästäjä. Ja joskus jopa lohikäärme.”

Kuvia iltajuhlasta

5
Historian havinaa kuvissa.

4Iloisia ilmeitä iltajuhlassa.

3Kuopion entinen puheenjohtaja.


Kannattaa tutustua